Tuesday, April 12, 2011

Minggu 2 Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu • Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks. • Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.

LANGKAH PENGAJARAN KEMAHIRAN MEMBACA
1.   Guru menunjukkan gambar buaya dan kancil kepada murid-murid.
2.   Guru mengaitkan dengan isi pelajaran dan menayangkan teks cerita sang kancil dan buaya kepada murid-murid.
3.   Murid diminta membaca teks tersebut dan mennyenaraikan 5 kata kerja yang terdapat dalam teks.
4.   Murid diminta membina 5 ayat berdasarkan kata kerja yang disenaraikan.
5.   Murid dipilih secara rawak untuk membacakan ayat yang dibina.


JOM BELAJAR BACA BERITA.....
TEKS BACAAN
“Okey karena aku lebih suka mati dimakan buaya daripada dihukum gantung dihadapan ribuan kancil, aku akan memberitahu cara mengatasinya.”

“Brrrrrrrrrrgghh Brrrrrrrrrrgghh Brrrrrrrrrrgghh “ mata Buaya tampak bersinar-sinar mendengar ada jalan keluar yang ditawarkan Sang Kancil untuk menghindari incaran Kancilman utusan raja.

“Bila dagingku dimakan 40 ekor buaya, bau tubuhku hanya bertahan 1 hari. Dirimu akan selamat dari incaran Kancilman karena dia aru akan datang lusa. Saat itu bauku telah hilang”.

“Brrrrrrrrrrgghh Brrrrrrrrrrgghh Brrrrrrrrrrgghh“ Buaya dengan antusias menggoyang-goyangkan ekornya.

“Teman-temanmu juga akan berterima kasih padamu karena dihadiahi daging kancil yang lezatnya tiada tara. Akan lebih mudah bagi dirimu untuk terpilih menjadi raja buaya di sungai ini”

“Kudengar raja buaya telah mati sebulan lalu dan belum ada penggantinya. Aku rasa buaya kuning yang gagah seperti kamu dengan mudah akan membuat buaya-buaya kelabu terkagum-kagum pada kedermawananmu”.

“Dengarlah rahasiaku ini! Daging kancil akan membuat kulit buaya jadi kinclong! Mengkilat seperti emas! Walaupun teman-temanmu yang berkulit kelabu juga akan mengkilat setelah memakan dagingku, hanya kamulah yang paling bersinar. Itu karena kulitmu berwarna kuning keemasan”

“Brrrrrrrrrrgghh Brrrrrrrrrrgghh Brrrrrrrrrrgghh“ Si Buaya dengan hati berbunga-bunga memukul-mukulkan ekornya ke air.

“Tiada buaya yang lebih pantas menjadi raja buaya selain buaya kuning yang kulitnya bersinar bak emas murni. Buaya gagah perkasa yang dermawan membagi-bagi daging lezat pada semua rakyatnya”

“Brrrrrrrrrrgghh Brrrrrrrrrrgghh Brrrrrrrrrrgghh“ Gubraak!, Buaya tidak sabar lagi ingin memanggil teman-temannya.

A“Baiklah, panggillah teman-temanmu dan suruh mereka berbaris dari sini ke seberang sungai. Aku sendiri yang akan memastikan jumlah kalian tidak kurang dari 40 ekor” kata Si Kancil singkat

Si Tanggang, Mat Jenin, Sang Bedal Tak Berbudi, Si Badang and Bawang Putih Bawang Merah dan watak cerita kanak-kanak yang amat digemari ialah “Sang Kancil” yang merupakan antara cerita traditional yang disukai dan dibaca oleh semua kanak-kanak Malaysia.

“ Cerita tradisional kanak-kanak merupakan satu contoh kepada cara tradisi di mana mereka yang lebih tua mengajar golongan muda mengenai kepentingannya memiliki nilai moral yang kukuh serta positif melalui teknik yang lebih halus iaitu penceritaan (storytelling). Dari generasi ke generasi, cerita tradisional telah perturunkan dan hingga kini, ia masih diminati oleh rakyat Malaysia dari pelbagai lapisan umur,” kata YBhg Dato’ Idrose Mohamed, Pengarah Urusan Pos Malaysia Berhad.
“Adalah menjadi satu kebanggaan bagi Pos Malaysia untuk menampilkan beberapa cerita tradisional kanak-kanak yang dikenali ramai dalam setem dan Sampul Surat Hari Pertama dan kami berharap agar para pelanggan akan mengambil peluang ini bagi menambah koleksi setem yang unik ini untuk simpanan mereka. Tambahan lagi, pengeluaran koleksi setem ini menyokong usaha Tahum Melawat Malaysia 2007 bagi mempromosikan budaya dan tradisi Malaysia kepada pengunjung dari luar negara. Oleh itu, kami juga ingin mempelawa para pelancong untuk membeli setem serta Sampul Surat Hari Pertama ini sebagai kenang-kenangan mengenai budaya dan tradisi Malaysia yang unik dan menarik,” tambah Dato’ Idrose.
Setem-setem tersebut, berukuran 40mm X 30mm, dicetak sebanyak 20 setem sehelai di atas kertas tera air SPM bersalut fosfor dan boleh didapati dalam empat sebaris di mana setiap satu setem bernilai 50sen yang menampilkan :

No comments:

Post a Comment

JOM TENGOK

JOM TENGOK
Kenangan terindah...