Saturday, April 16, 2011

RUMUSAN TUGASAN

RUMUSAN
           Kesimpulannya, peristiwa yang saya fokuskan adalah mengenai tugasan yang diberikan oleh En Mohd Aris Bin Anis  mengenai tugasan Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah Berpandukan Komputer yang telah diberikan. Melalui tugasan yang diberi saya mendapati bahawa tugasan ini amat penting malah bagi saya ia amat berguna kerana kelak saya akan menjadi seorang guru saya perlu mengaplikasikan pengetahuan saya sedia ada yang dipelajari di institut pendidikan guru ini. Malah, melalui tugasan ini saya dapat mempelajari dan menguasai serba sedikit tentang menghasilkan blog untuk subjek BMM3105. Oleh yang sedemikian saya perlu berusaha dan tidak harus sekadar berpeluk tubuh  dengan mencari jalan untuk menghasilkan blog kerana saya tidak pernah mempunyai blog serta maklumat dan imput – imput yang perlu ada demi menyiapkan tugasan saya ini dengan sempurna.
          Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah Berpandukan Komputer amat penting untuk dipelajari kerana melalui pembelajaran tajuk  ini ia banyak memberi pengetahuan kepada kita apabila menjadi seorang guru kelak untuk diaplikasikan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di  sekolah. Tugasan yang diberikan amat bermakna bagi saya kerana ia adalah satu tanggungjawab dan amanah kepada saya dalam kehidupan seorang guru pelatih amnya. Selain itu juga, dengan adanya tugasan seperti ini, saya perlu bekerja keras untuk menghasilkan tugasan ini dengan mempelajarinya daripada senior, rakan-rakan dan mempelajarinya melalui maklumat melalui internet. Selain itu, melalui tugasan ini, saya boleh mewujudkan satu proses pengajaran dengan baik dan tidak membosankan.
          Tugasan ini amat sukar untuk dilaksanakan kerana ia mempunyai banyak aspek yang perlu saya pelajari seperti membuat blog, hiasan blog dan mengemaskini maklumat dalam blog. Di samping itu, melalui tugasan ini, banyak maklumat yang saya perolehi dan saya dapat mempelajari cara membuat blog. Dengan mempelajari ilmu ini,  saya merasakan ia amat bermakna kerana setiap aspek tugasan yang saya lakukan ia memberi impak yang besar. Sehubungan dengan itu, saya dapat menambahkan lagi ilmu ICT dalam diri saya.
         Dalam menyiapkan tugasan ini juga, saya turut saya perlu rajin membaca dan menilai bayak blog untuk mempelajari sesuatu yang baru.. Secara tidak langsung ia memainkan peranan penting dalam mempertingkatkan lagi kognitif saya dalam memikirkan bagaimana untuk menghasilkan blog yang ringkas, padat dan menarik.
         Dalam menghasilkan blog ini, ia merupakan satu pembelajaran yang amat mencabar kerana ia memerlukan daya berfikir yang kuat dan kesabaran serta kreatif. Ia begitu mencabar memerlukan tahap kesabaran yang tinggi. Dengan usaha yang tanpa jemu, saya dapat menyiapkan tugasan saya dan saya dapat mempelajari banyak ilmu dan kemahiran dalam subjek ini.
            Persepsi diri saya keatas peristiwa, Saya berterima kasih kerana diberi peluang untuk menjalankan tugasan yang diberikan. Hal ini, kerana tugasan tersebut memerlukan pemikiran yang tinggi. Selain itu, saya sanngup berjaga malam untuk mencari nota tambahan dan memahami nota tersebut untuk menghasilkan tugasan yang diberikan.Di mana, setiap orang guru perlu memiliki sikap seperti bersungguh-sungguh,  bertanggungjawab, jujur dalam menjalankan tugas, tidak memilih kasih, memahami mereka, kreatif, menghargai  dan sebagainya.
           Kefahaman dan kesedaran baru saya ialah saya sedar akan tanggungjawab sebagai seorang guru. Hal ini, kerana setiap kali kita ke sekolah bukan hanya untuk mengajar sahaja tetapi adalah bertujuan untuk mendidik anak bangsa. Sehubungan dengan itu, saya harus memahami dan mengaplikasikan teknik pengajaran melalui blog dalam sesi pengajaran dan pembelajaran kelak dengan betul agar saya dapat memeberi ilmu kepada anak murid dengan sebaik mungkin. Malah, saya juga perlu mencari ilmu pengatahuan yang tinggi agar lebih menjadi seorang guru yang  cemerlang .
          ” Halangan dan cabaran bukan masalah untuk mencapai kejayaan”. Mendalamnya maksud pepatah diatas  ialah sesungguhnya , dalam kesibukan saya mencari maklumat, saya juga terleka dengan tarikh yang perlu dihantar.                  
         Oleh itu, saya selalu main-main dan tidak serius dalam melakukan kerja mahupun amanah terhadap kerja yang dilakukan, bersungguh-sungguh dalam melakukukan kerja, jangan tangguhkan kerja, hargai kebaikan yang telah diberikan dan jangan sekali-kali bersikap tidak menghomati orang yang lebih tua daripada kita. Terus saya terfikir, rupanya saya selalu leka dengan perkara ini semua. Jawapannya, ia bermula daripada sikap sendiri dan saya akan sentiasa berwaspada dan elakkan daripada masalah yang lebih besar berlaku. Selain itu, nasihat dan teguran mesti diambil ikhtibar serta bertanggungjawab dalam melakukan apa jua kerja yang diarahkan. ”fikir positif saya positf, kerja positif, hasil positif, cakap positif orang lain positif,” oleh itu, segalanya mesti positif. Oleh itu kemahiran berfikir memainkan peranan penting dalam melakukan apa jua pekerjaan.
            Usaha penting bagi setiap perkara. Oleh itu, bagi mengatasi setiap kesilapan, pelbagai cara harus digunakan. Dengan ini, saya mesti pandai menjaga masa dengan baik berpandukan konsep kemahiran berfikir yang pernah saya pelajari pada sem dua. Selain itu, saya juga akan sentiasa bertanggungjawab dalam menjalankan amanah yang diberikan kepada saya selepas ini. Malah ,mengikut tajuk yang diberikan, saya akan berusaha untuk menjalankan tugasan yang diberikan iaitu mengenai blog ini. Oleh yang demikian, ini dapat menjadikan seorang guru bagi melayakkan dirinya bergelar guru yang berkualiti dan profesional dalam profesion perguruan dengan pengetahuan yang pelbagai khususnya dalam bidang bahasa. Guru berkualiti pemangkin pelajar cemerlang.


No comments:

Post a Comment

JOM TENGOK

JOM TENGOK
Kenangan terindah...